Dec 31, 2010

Selamat tinggal, 2010.

Tahun ini, adalah tahun emosi.

Tahun paling banyak aku menangis. Tahun paling banyak aku serlahkan kebodohan. Tahun paling banyak aku merungut. Tahun aku jatuh berkali-kali. Tahun aku tidak pernah belajar daripada kesilapan. Tahun paling banyak aku jatuh sakit. Tahun paling banyak aku jilat ludah sendiri.

Tahun hadapan, aku belum pasti.

Yang mesti, aku harus senyum untuk setiap duri yang bakal dipijak di sepanjang jalan. Hidup tidak mudah. Habis tu, kau ingat mati senanglah?

Kita tak punya pilihan, melainkan untuk bernafas di dalam jasad yang sudah ditetapkan. Oksigen itu sendiri sudah satu nikmat, kau mahu minta apa lagi?

Sila berbahagia dengan apa yang kau ada. Bukannya membuang masa berharap untuk benda yang Tuhan bukan ciptakan untuk kau rasa.

Aku sayang kau. Cukup.

Dec 28, 2010

Incomplete.



Pernah tak rasa gembira, dan dalam masa yang sama rasa sedih, dengan hanya memandang seseorang?

...

Dec 26, 2010

The evanescences.

Too much have been said. Too much have been done. Too little that we could keep. We're damaged.

Can we fix this?

I don't know.

...

Fever on my birthday. Great. Spent most of the time on bed.

Kifarah dosa-dosa lampau.

Dec 25, 2010

21.

If I could change I would take back the pain I would
Retrace every wrong move that I made I would
If I could stand up and take the blame I would
If I could take all the shame to the grave I would

Easier To Run
Linkin Park


Happy birthday to you.

Be wise and nice.

;)))

Dec 22, 2010

Perkara-perkara yang buat aku bahagia 4.

"It's said that after a person is born, they will meet approximately 30, 000 people before they die. Of those, the number of people you'll meet and work with at school is 3,000. And of those, you'll intimately know 300."

Takemiya Mei
Akai Ito

Isn't it great that you are among those people?


































Dengan adanya manusia-manusia ini di sini, Bangalore menjadi lebih indah untuk didiami.

Dec 21, 2010

Save me.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


Hilang.

Dec 14, 2010

Aku mahu pelangi.

Kita macam kanvas putih. Sejak lahir, ada banyak warna dan corak dipalit untuk dijadikan sebuah lukisan yang indah dan berharga. Supaya orang yang pandang, tak akan mahu lepaskan tangan.

Lukisan aku hodoh. Ada banyak contengan hitam yang menjijikkan. Lakaran tanpa nilai yang aku cuba padam dan hilangkan dari pandangan. Aku cuba lukis sesuatu yang baru. Sesuatu yang berbaloi untuk ditoleh walau sekilas.

Tanpa aku sedar, warna hitam itu tidak pernah hilang. Ada di situ. Masih. Kekal. Pudar, tapi masih jelas di mata. Secantik mana pun lukisan yang aku mahu lakar pada kanvas putih tadi, ia tetap menjadi buruk dengan adanya tompok-tompok hitam itu.

Aku, tidak indah.

Dan, aku rasa kebelakangan ini contengan hitam tadi semakin timbul dan jelas. Semakin.

Kita tidak pernah hilang daripada cengkaman masa lampau. Dosa yang dulu tetap ada, masih hidup dalam diri.

Sekurangnya, bagi aku.

Dec 13, 2010

Empty.

Hidup makin tak ada makna.
Aku tak tahu kenapa.


Berbaloi tak tuang kelas untuk 2 minggu demi menghadap muka-muka yang aku kenal sejak dalam perut? Yes, it does.

Tapi aku akan pulang ke sini dengan perasaan bersalah dan rasa makin bodoh.


I think I'm losing it.

Dec 9, 2010

What are we if not slaves to this torment?

I know some of my actions did hurt everyone around me. The short-minded version of me is so annoying. Do something without further consideration of what they would think, or what the consequences are. Little did I know, I regretted most of what I did back then.

I have so much to say but I know my limit. Even though I've crossed it countless of time.

What's done is done. No turning back and things won't be the same as what I wished for. My words are hurting. My verbs are torturing. My thoughts keep on lingering on the same topic. What if we do better than that, if we have one more chance?

Yeah, I know. Chance is like wishing for a handful of snow in the city of Bangalore. Ok, a ridiculous analogy.

For what I did, sorry. For what I said, sorry. I'm not proud of what I am, but I don't know what else to be other than becoming myself.



Let's live.

Dec 5, 2010

Perkara-perkara yang buat aku bahagia 3.



Did you see the sunset, my dear?
Or have you gone away?


p/s: lawa jugak gambar kamera aku, walaupun cikai je.

Kadang-kadang aku harap kita boleh bertukar jasad, dan hidup sebagai manusia lain walaupun untuk satu hari.

Rumah aku dihuni tiga orang. Dua orang kawan aku ni kiranya boleh aku katakan orang penting dalam komuniti pelajar Malaysia kolej aku. So, mereka memang rapatlah dengan junior dan senior. Aku, terkecuali.

Adik-adik junior selalu datang ke sini. Saja-saja berjalan, nak tengok rumah, nak ziarah. Kadang-kadang bawa makanan. Setiap kali mereka datang, aku akan tunjuk muka dan bersalam, berbual dua tiga patah, lepas tu masuk dalam bilik, bersembunyi.

Oh, ini perkara yang sama aku buat kalau kat rumah di Malaysia pun. Ma selalu membebel anak dara dia yang satu ini sungguh kurang sopan terhadap tetamu. Ngeh.

Tadi, masa tengah tunggu untuk mengundi calon badan pelajar, aku ternampak seorang junior datang dekat dengan salah satu daripada kawan aku yang disebutkan di atas, lalu memeluknya dengan mesra sekali. Dia pun membalas pelukan itu dengan begitu mesra sekali juga.

Aku terfikir. Aku ini kurang body contact dengan manusia, selain bersalam. The truth is, aku jarang dipeluk. Seingat aku, Ma hanya peluk aku ketika di airport, waktu mahu berlepas. Dan aku hanya berdiri tegak macam batang kayu tanpa balasan. Abah tak pernah, adik beradik aku pun tak. Aku jarang menerima kasih sayang dalam bentuk fizikal. Mungkin sebab itu aku jadi seorang yang kurang memberi kasih sayang.

Haha! Tetiba jadi serius apa kejadah kan?


Sejuknya Bangalore! Buat aku rasa mahu tidur dan makan je sepanjang hari. Minggu depan tengok wayang. Yosh!

Dec 4, 2010

So long.

Semua benda yang aku sayang sangat-sangat, semuanya hilang. Semua yang aku pastikan elok terjaga dalam tangan, semuanya hancur.


Note to self,

Don't love too much. You'll be hurt as twice.

Nov 29, 2010

One more time, one more chance.


Bagusnya kalau dapat mula kembali hidup, dan menjadi seseorang yang lebih baik. Dengan hidup yang lebih baik juga. Manusia memang suka tengok pada manusia lain, dan iri hati dengan apa yang manusia lain punya.

Aku tak terkecuali. Tipikal.

Ada bunyi bunga api kedengaran. Ok, tiba-tiba ada orang main gendang. Esok cuti ke?


Minggu ini sibuk. Test Pathology. End posting exam OBG. Seminar Pharmacology. Semuanya dalam hari yang sama. Pakej yang lengkap. Great!

Aku ingat mahu ponteng seminar, tapi bimbangkan attendance takut tak cukup. Dah tiga kali tak pergi. Ingat, kau ada masa depan yang perlu dijaga.

Oh, lambatnya Mac mahu tiba. Aku teringin makan sate.

Nov 27, 2010

The best part of Obstetric & Gynaecology posting,



is this little creature.

We got her today. So far, I've watched about 5 or 6 deliveries. Sakit siot. Yang tengok pun seriau.


Moral of the story, hargai ibu anda.

Nov 26, 2010

Till then.

Mungkin sudah tiba masa untuk dewasa.


Dan lebih bertanggungjawab terhadap kata.

Nov 23, 2010

Lost.

Hati aku masih hilang. Haih.


Semua benda terbungkang tanpa perancangan. Kau nak fail ke semester ni?

Nov 22, 2010

Perkara-perkara yang buat aku bahagia 2.

Bilik aku ada sebuah tingkap, yang ada satu daun. Aku anggap itu tingkap ajaib. Bukan magis, cumanya tingkap itu sangat istimewa bagi aku.

Bila aku tolak daunnya, aku boleh nampak sebahagian dunia yang berlokasi di Bangalore. Ada matahari yang naik dan jatuh di balik awan, ada angin yang tiup-tiup lembut pipi aku, ada burung yang berkejar-kejaran di udara, ada tempias hujan yang turun di petang hari, ada kelompok-kelompok bangunan rapat yang merimaskan, ada asap hitam kereta api yang mencemarkan, ada manusia yang lalu-lalang tanpa sedar diri mereka diperhatikan, dan yang lebih menyeronokkan akan kelihatan bunga-bunga yang dicorakkan di atas langit malam kala tiba musim perayaan. Cantik, semuanya cantik.

Aku ada masa lagi tiga tahun bersama tingkap ini. Mungkin lebih singkat daripada itu.

Nov 20, 2010

I want to write a story, of a young girl with a free heart and her worn out sneakers.

Aku pernah terfikir untuk sumbatkan beberapa helai baju dan jeans ke dalam satu beg galas dan menuju ke stesen LRT tanpa apa-apa perancangan. Berbekalkan wang yang berbaki dalam dompet, aku turun di stesen terakhir dan bermula dari situ, aku mahu mula hidup. Pergi ke mana kaki aku bawa, tuju ke mana hati aku hala.

Ah, bunyinya sungguh indah.

Kalaulah aku punya peluang macam itu.

Lagu untuk malam ini.

I'm not afraid of anything
I just need to know that I can breathe
I don't need much of anything
But suddenly, suddenly


I am small and the world is big
All around me is fast moving
Surrounded by so many things
But suddenly, suddenly


How does it feel to be, different from me?
Are we the same?


I am young and I am free
But I get tired and I get weak
I get lost and I can't sleep
But suddenly, suddenly


How does it feel to be, different from me?
Are we the same?

Avril  Lavigne

Nov 18, 2010

The meetings.









Aku belum pulih, sebenarnya.

Luka tidak akan pernah sembuh. Jika parutnya dikikis tiap-tiap hari.

Terlalu banyak serpihan-serpihan kenangan yang diulang-ulang dalam kotak fikiran. 

Aku mahu buang, tapi mereka tidak mahu hilang.

Nov 16, 2010

Smile, it shines.

Dalam satu bulan, akan ada beberapa hari yang buat aku jadi macam orang yang tak cukup kasih sayang. Semacam sudah jadi satu rutin bulanan. Merapu meraban sorang-sorang macam nenek kebayan jual kemenyan. Ok, dah. Aku dah mula meroyan.

Kesimpulannya, post di bawah adalah disebabkan kemerengan aku untuk beberapa ketika. Life's good, lah. Isn't it?

If my smile can make you smile, I've got nothing to lose, right?

So, keep smiling! =)

Nov 11, 2010

Karnival Sukan 2010.

Aku masuk tarik tali. Wow!

Segagah manakah anda untuk mengatasi kekuatan Mighty Apes?

It's okay, it's alright.
Come on Mighty Apes. Fight, fight, fight!

Nov 9, 2010

Permintaan hati.

Hari ini aku rasa sangat berdosa. Juga dihantui dosa-dosa kelmarin yang masih aku buat. Aku patut buat apa yang aku patut buat. Bukan main pandai cakap saja, kemudian berpaling ke arah yang lain.

Seolahnya ada dua orang dalam diri aku. Macam Dr. Jekyll dan Encik Hyde. Kadang aku mahu turutkan kehendak si putih, kadang aku mahu penuhkan keinginan si hitam.

Aku mudah hanyut. Maaf kalau aku bawa kamu hanyut bersama. Aku takut kita karam sebelum sampai ke pengkalan. Laut kehidupan sangat kejam. Destinasi kita masih jauh dari pandangan.

Demi kata-kata yang tidak sepatutnya aku ucapkan, maaf. Demi senyuman yang tidak sepatutnya aku lontarkan, maaf. Demi rasa yang tidak sepatutnya aku zahirkan, maaf.

Aku hanya hamba yang sering lupa. Pada tuannya.

If I choose to dream, will I ever wake up?

Kadang-kadang, ada masa aku mahu pecahkan dada dan biarkan isi-isi hati berterabur keluar ditatap oleh semua yang memandang. Tapi, rasanya kemudian aku akan merintih meminta mati atau melarikan muka sejauh lapisan langit teratas akibat malu yang bertumpah-tumpah.

Living in denial is so tiring. A lot. I wonder if it's worth it.

Nov 7, 2010

Curiousity doesn't kill anyone, it's just intimidating.

Have you ever been at a crossroads where you're stuck in the middle of it? You want to turn right but ending up going straight. And you think so much about it, about what things would be like if you made a different choice. I know it would be different for me, even though it is the same for them. I really want to see that one figure, but I turned away.

I meant this post literally.

Well done, Mighty Apes!

Nov 5, 2010

Fighter.

Bukan senang mahu bangun daripada satu kejatuhan. Lebih-lebih lagi kejatuhan emosi. Kerana ianya berlaku di dalam diri. Aku bertarung dengan diri sendiri. Segala kudrat aku kerah untuk kembali ke atas. Usah dihitung berapa titis air mata aku yang tumpah. Mungkin boleh dipenuhkan dua botol air mineral.

Lepas jatuh berkali-kali, aku rasa aku sudah lali. Tak semua yang aku mahu akan aku dapat. Dan tak semua yang aku dapat, akan kekal dalam tangan. Itu semua hanya pinjaman. Keseronokan itu juga hanya sementara.

Sekarang, biar semua benda kembali ke tempat asal. Jangan usik. Jangan asyik. Aku di sini, hanya untuk beberapa ketika. Begitu juga kamu, dia dan mereka. Kita semua punya destinasi yang sama. Hanya tinggal untuk pilih jalan yang mana. Terserah.

Aku rasa aku makin matang. Ngeh.

I've become a new person. Or better yet, maybe I have found a hidden quality in myself. Whatever it is, what matters most is that, I've changed.

It doesn't fade away. Maybe not yet, or maybe it won't at all. But now, I want to live my life the way it should be. After all of these torments, I am proud to say that I have become stronger.

Well done.

Nov 4, 2010

I love her, still do.

And if my life is for rent
And I don't learn to buy
Well I deserve nothing more than I get
Cause nothing I have is truly mine

Life For Rent
Dido

Bookworm.

Aku minat membaca sebenarnya. Ayat poyo tapi betul.

Dulu masa sekolah rendah, aku selalu pinjam buku cerita kat perpustakaan. Kisah 5 Sekawan, Hardy Boys, apa-apa lagilah yang berkaitan penyiasatan. Aku ingat lagi penulis favourite aku masa tu. Nama dia Enid Blyton.

Masuk sekolah menengah, aku tukar genre. Selalu baca komik dan majalah komik. Conan, X-Men, Doraemon, Gempak, Utopia, Kreko dan banyak lagi sebenarnya tapi tak ingat sangat. Along bagi pengaruh yang kuat pada aku, juga penyumbang yang berjasa dalam menambah koleksi komik. Tapi kebanyakan simpanan kami hilang entah ke mana. Aku syak Ma bakar sebahagiannya sebab adik-adik aku asyik sangat baca komik sampai malas nak belajar.

Bila dah besar sikit, masuk asrama aku terdedah dengan novel-novel cinta. Auw. Novel pertama yang aku baca dan yang aku beli judul dia Kau Yang Satu. Minat yang ini aku kongsi dengan adik aku. Bulan ini aku beli satu, bulan depan giliran dia pulak beli. Kat rumah bersepah-sepah novel sampai Ma membebel. Heh. Tapi itu dulu, sekarang bila baca novel-novel macam ni aku menyampah. Tak realistik langsung.

Sekarang pulak dah upgrade baca novel bahasa penjajah. Masa foundation, aku suka pinjam kat perpustakaan buku-buku tulisan Sidney Sheldon. Satu buku yang tebal dengan ayat yang komples tu aku boleh habiskan dalam masa satu minggu. Tak mainlah lompat-lompat muka surat. Hebat tak? Bila dah datang India, tukar genre kepada buku-buku macam The Kite Runner, A Thousand Splendid Suns, Will You Be There?, Does My Head Look Big In This? dan banyak lagi. Sebenarnya, tiga buku yang pertama masih berada dalam senarai menunggu sebab buku-buku seperti Pathology, Microbiology, Pharmacalogy dan Forensic Medicine & Toxicology berebut nak masuk line.

Hah, ini tengah baca Microb lah ni tak habis-habis. Macam mana nak khatam kalau 10 minit membaca dah menguap dan mengalihkan pandangan pada laptop?

Duh.

Nov 3, 2010

Hai!

Keluar dari kepompong. Bersembunyi hanya bagi budak pengecut. Selamat menemui aku.

Can you see me now?

Sunrays.

Aku suka berjalan di bawah pokok sambil pandang langit. Macam satu lukisan yang sempurna. Cahaya matahari kadang silau kadang sembunyi. Jarak antara satu daun dengan yang satu lagi lebih kurang sama. Kolaj yang amat cantik.

Belakang aku sakit. Gila punya sakit sampai tak boleh nak berdiri lurus. Masa nak rukuk memang azab. Nak kata osteoporosis, aku baru 21. Susu pun selalu aku minum. Ianya bermula pagi tadi. Aku bersin, kuatlah jugak. Lepas tu terus belakang aku sakit. Pergi kelas macam biasa. Balik rumah petang tadi makin teruk.

Ada kemungkinan berkaitan tulang belakang aku tak? Hantar soalan kat yahooanswer tadi. Gila bijak. Ada yang cakap tulang belakang aku mungkin dislocate. Kemungkinan kena pakai brace atau chiropractor. Ngeri.

Ok, esok jumpa doktor yang bertauliah.

Terpaksa ponteng exam posting. Macam mana nak ambik history pesakit kalau berjalan pun macam nenek tua bongkok tiga?

Oct 22, 2010

This can be messy.

I know my limit. I'm on the edge, don't push me. Or I'll fall and take you down with me. Samjee??


God, I hate India.

Oct 21, 2010

Big fake smile.

Aaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrgggggggggggggggggghhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!

Lega.

Ok, tipu.





Rasa mahu lari jauh-jauh dan menangis puas-puas sampai mata bengkak. Dan kemudian kembali kepada hidup.

I don't know why every time I'm in trouble, I hope you're the one beside me to help. I don't know why every time I need someone to talk to, you're the one I hope that are listening. I don't know why every time I feel that life is so complicated, I hope you're the one whom I turn to for strength.

I just know that I don't have you.

Oct 19, 2010

Bila aku marah yang teramat sangat, mata aku akan berair. Tak! Bukan menangis, cuma berair.

Sudah tujuh kali berulang-alik ke pejabat Pesuruhjaya Polis Bangalore. Masih belum siap-siap lagi urusan aku kat sana. Haih.

Bakal ke sana buat kali kelapan. Dan mungkin aku akan berterusan menghitung. Duit dah habis beribu untuk tambang auto.

Bukan sudah aku katakan, berurusan dengan penduduk asal negara ini memualkan. Dan sekarang buat aku rasa mahu mencarut puas-puas kat dalam hati.

Banyak betul dosa kau, kan?

Sabar. Tengah sabar, lah ni.

Tapi serius aku rasa nak bakar bangunan yang berkenaan.

Oct 17, 2010

Self pact.

It's time for you to have a stand. The one that you will stick with no matter what happens, even if it takes one litre of tears to make everything right.

You go, girl!

Oct 16, 2010

Harta karun.

I have great friends. Indeed.

Yang sabar dengan muka masam aku bila emosi tunggang-langgang. Yang mesej aku tanya dah ok ke belum. Yang ajak aku keluar makan untuk hiburkan hati. Yang selalu tanya apa masalah aku walaupun jawapan yang selalu aku bagi kurang jujur. Yang tepuk-tepuk bahu aku bila mata macam dah berair. Yang kung kang kung kang masak kat dapur bila aku tidur kepenatan.

Maaf sebab aku bukan kawan yang baik. Aku sayang kalian, cuma penzahirannya kurang.

Mereka sangat comel ;)


Aku perlu kurang buka blog. Tolong menyemakkan hari anda dengan membaca Pathology. Sekian.

Oct 15, 2010

Karma.

Banyak sangat dosa kau dalam buku si penjaga belah kiri. Patutlah Allah bagi kau lepas satu, satu masalah.

Bakal pergi untuk kali keenam.

Sadis.

Alone.

Malam ini sejuk. Aku keluar ke balkoni yang menghadap satu pohon besar. Sejuknya berganda, seperti di Genting Highland. Aku menyandarkan siku di pagar besi bercat putih. Dinginnya sampai ke tulang.

Aku pandang pohon besar itu. Kelihatan ia sunyi, jauh sekali menakutkan. Daunnya masih hijau pekat, tak seperti pokok lain yang berbunga merah, atau kehilangan daun-daun yang mula kekuningan. Tetap gah di situ.

Bau tanah selepas hujan. Nostalgia. Mengingatkan aku pada musim tengkujuh di kampung. Masih ada lopak-lopak air di atas jalan tar. Esok pagi mungkin sudah tiada.

Aku berkalih pada jalan raya di sebelah kanan. Ada tiga atau empat buah kereta melintas pagi-pagi buta ini. Terfikir, ke mana mereka mahu pergi pada waktu ini. Dan, masih ada bunyi hon kedengaran dari kejauhan. Tipikal. Mana mungkin tabiat dihapuskan.

Terdengar anjing-anjing menyalak. Kesejukan mungkin. Kasihan. Mahu saja aku kutip dan selimutkan dengan tuala, kalau kamu bukan najis. Maaf.

Aku mahu waktu ini statik. Sedikit pun tidak berubah.

Esok tidak ke kelas. Ada urusan negara perlu diselesaikan. Bakal ke pejabat pesuruhjaya polis untuk kali kelima demi sekeping kertas yang melayakkan aku untuk tidak dipanggil pendatang tanpa izin.

Haih. Berurusan dengan penduduk asal negara ini memualkan aku. Penat, tahu tak?

Buat spoil mood je.

Oct 14, 2010

If you can't accept me at my worst, you don't deserve me at my best.

Everything-Alanis Morissette

I can be an asshole of the grandest kind
I can withhold like it's going out of style
I can be the moodiest baby
And you've never met anyone
As negative as I am sometimes

I am the wisest woman you've ever met
I am the kindest soul with whom you've connected
I have the bravest heart that you've ever seen
And you've never met anyone
As positive as I am sometimes

You see everything, you see every part
You see all my light and you love my dark
You dig everything of which I'm ashamed
There's not anything to you which you can't believe
And you're still here

I blame everyone else, not my own partaking
My passive aggressiveness can be devastating
I'm the most gorgeous woman that you've ever known
And you've never met anyone
As everything as I am sometimes

You see everything, you see every part
You see all my light and you love my dark
You dig everything of which I'm ashamed
There's not anything to you which you can't believe
And you're still here

What I resist, persists, and speaks louder than I know
What I resist you love no matter how low or high I go

You see everything, you see every part
You see all my light and you love my dark
You dig everything of which I'm ashamed
There's not anything to you which you can't believe
And you're still here

And you're still here
And you're still here..


Maybe I'll dedicate this song to someone. Someday.

Sebelum aku mati, akan ada yang tahu segala rahsia yang aku sembunyi daripada dunia. InsyaAllah.

Oct 13, 2010

Mari, kita senyum!

Aku memang bukan pakar dalam memilih layout blog. Hmmph.

Aku suka menulis. Tapi bila aku baca balik apa yang ditulis, aku rasa menyampah. Terlalu emosional? Paranoid? Pesimis? Entah.

Dah dua tahun ada blog. Dan dah lebih dua kali delete blog. Duh. Tiada kerja lainkah kamu? Mungkin ini jiwa remaja yang  bercelaru. Betul. Aku punya hati yang tidak pernah tetap.

Kalau-kalau kamu yang membaca terasa benci dengan tulisan aku, maaf. Jangan menghukum aku dengan apa yang ada di sini. Di luar sana, di kehidupan yang nyata, aku seratus peratus berbeza. Mungkin sembilan puluh lima peratus.

Ini hanya cebisan-cebisan diri yang tak mampu untuk aku pamerkan pada manusia sekeliling. Aku ada banyak hati mahu dijaga. Aku ada malu yang mahu dipelihara.

Ini, hidup di sini. Tiada tempat untuknya di luar sana.

Oct 10, 2010

Of vinegar and sugar.

Aku dulunya ada banyak perancangan. Juga penuh dengan angan-angan. Mahu buat itu dan ini. Tapi akhirnya memilih jalan yang tidak pernah ada dalam senarai.

Hidup, penuh dengan pilihan. Ada antaranya yang aku mahu ulang.

Aku pernah baca. Beza angan-angan dan cita-cita itu, adalah kebarangkaliannya untuk terjadi.

Angan-angan hanyalah imaginasi yang kita harap berlaku suatu hari nanti, yakni ia selalunya mustahil. Cita-cita pula sesuatu yang mampu kita gapai dalam situasi terkini.

Dan seperti yang aku kata, aku penuh dengan angan-angan.

Aku tiada cita-cita.

Saat ini, aku mahu hidup berlalu tanpa ada apa-apa harapan. Sebab bila aku mimpikan untuk bermain di atas awan, aku takut realiti membawa aku karam di tengah lautan.

Bagi aku, itu kejam.

October the 10th.

Dua tahun sudah. Dari Malaysia ke India. Daripada belasan ke puluhan tahun. Daripada remaja kepada belia.

Rasa macam baru semalam. Kali pertama naik kapal terbang. Terkial-kial nak pakai tali pinggang keselamatan. Sekarang sudah berbelas-belas cop imigresen kat dalam pasport.

Satu saja soalan masih terbuku kat dalam hati. Bila kau nak dapat distinction?

Dalam mimpi.

Oct 9, 2010

Visi yang penuh isi.

Mahu menjadi seperti pucuk anak benih yang baru bercambah. Walau lembut tetap kuat membelah tanah yang keras. Dan keluar menjadi pohon yang berjasa.

Serabutlah warna merah jambu yang terang. Kembali kepada hitam dan putih, mungkin?

Ya, otak aku memang berbelit.

Oct 8, 2010

Half past twelve.

I love my blog's header. Tiba-tiba.

These past few days are awfully boring. My housemates are busy with the new juniors. Left me alone up until midnight. Classes are not welcomed yet. Less than 30 percent of students. What do you expect? And also Medicine posting, the one I dislike the most. Plus, the bad news coming from the admin. Duh.

Couldn't this first week of new semester be any more anticipating? Thank God tomorrow is the last day.

I miss Egypt.

Oct 5, 2010

Seasons.

There's always a part of ourselves that we hate. That we try to hide. That we are ashamed of. The part that will never disappear. Because we are made of it.

My part, is this. What you read. What I write.

I'm not much of a talker. I prefer to write. When I write, I can say it all. But when I speak, you have to dig a lot more.



Bangalore mula dilitupi awan kumulonimbus. Aku suka.

Oct 1, 2010

Emancipation.

Finally, I've found myself.

Persis tahanan yang dibebaskan dari balik palang besi.

Maaf untuk jiwa-jiwa yang terluka.

Sepertinya tidak mahu balik ke Bangalore. Mesir punya banyak benda yang aku damba.

Kecuali cuacanya.

Sep 17, 2010

Sungai Nil.

Terlalu banyak gangguan emosi yang aku terima kebelakangan ini menyebabkan aku bebal untuk berfikir secara waras.

Maaf. Laku aku mendahului akal bila hati diasak dengan hebat.

Aku tidak sebaik yang kau agungkan. Aku tak sesempurna yang kau inginkan. Aku tak seindah yang kau khabarkan.

Kalau aku punya kuasa, aku tidak mahu untuk merasa. Apa itu bahagia ciptaan manusia.

Kita, pendosa. Kita, pelupa. Mungkin juga aku saja.

Berkali-kali aku mencuba. Mungkin sudah sampai masa. Untuk lepaskan segala. Bertahan itu menyakitkan. Mengharap apa yang samar, lebih lagi.

Aku mahu hilang. Supaya kita boleh ke depan. Dan senyum bila menoleh ke belakang.

Hingga suatu masa yang belum tentu bila. Jumpa kamu di sana. Kalau aku masih ada.

Cuti.

Kira aku
Bahagia kamu
Tanpa aku
Jika benar itu
Aku pergi dulu.

Selamat bergembira.

Sep 11, 2010

Noktah.

Realistik itu perlu
Kerana esok belum tentu ada aku
Dalam hati kamu.

Sep 10, 2010

Someone better find a cure for laziness, A.S.A.P.

I need to be more opaque. Transparency makes me look weak.

Or stupid.

I'm not easy, man.

=)

Honestly, I do hope I can celebrate the Eid away from home, at least once. Just want to feel the differences.

So, now I know what they are.

I don't feel sad at all. Maybe just a little homesick because I hate exams. Duh. Who doesn't?

No ketupat, no rendang, no biskut raya, no duit raya, no pelita, no bunga api. So what? I just miss kissing Abah's and Ma's hands in the morning and visiting Tokki's grave after Subuh.

No need to grief when we are supposed to be happy, right?

Tonight I'm gonna be away from books for a while.  Give me some space to breathe, can you? Tomorrow, back to struggling to read with sleepy eyes.

By the way, my baju raya is ready. How cool is that? My first handmade baju raya ever. Not so nice but still wearable.

So, to whoever reading this, enjoy your holiday with anyone beside you. Cause maybe next year you might celebrate with someone else.

Sep 9, 2010

Reflection.

Stuck on the same slide since the last two hours. No mood, meh.

No mood for anything. Neither exam nor raya. I just want to lay down on bed and stare at the ceiling while listening to Blue.

World seems so hectic with wars and poverty and natural disasters and social problems and whatsoever. And here I am, doing nothing. Not even studying.

Cet.

What in the world, along this twenty years and eight months of living, have I done to be proud of?

Nothing. What a shame.

Does my existence make even a slight change to the world?

Am wondering.

Sep 8, 2010

I'm not a sweetie, mind you.

Mahu jadi manis macam gula, 
tapi hidup terlalu banyak perisa.

Comel.

Hari ini jadi emo sekejap. Mungkin terlebih emo kot. 

Demi Allah, aku sakit hati gila dengan pakcik auto penipu cakap berbelit masa balik dari kolej tadi. Tak pernah aku sakit hati macam ni sepanjang 2 tahun tinggal kat sini.

Mula-mula cakap Rs40, aku demand mintak Rs30. Dah dapat tu, dia berhenti tengah jalan sebab tengok ada seorang budak perempuan bertudung. Dia suruh naik sekali. Fine. Tak kisah.

Sampai kat depan CS, aku bagi Rs100 sebab tak ada duit kecil. Sumpah aku tak ada. Kalau ada dah lama aku bagi, dan tak adalah aku kena tipu hidup-hidup.

Dia pulangkan Rs40, sahaja. Aku pun nak marahlah. Cakap Rs30, apasal Rs60 pulak? Kepala otak tempurung kelapa hang kira tambang ikut bilangan penumpang. Dah memang dasar penipu, tak kiralah tinggi mana pun suara aku marahkan dia, tetap buat muka tempe. 

Aku ugut kalau tak nak bagi baki yang lebih, aku tak nak keluar dari auto tu. Dia matikan enjin, pergi berkumpul dengan geng-geng penipu dia kat depan tu. Aku yang tengah sakit hati malas nak menunggu sebab teringatkan esok ada exam Patho.

Sebelum masuk CS nak beli barang, aku sempat sepak auto tu. Tapi, apakan daya tak terbalik. Kalau terbalik lagi bermakna. Sempat jugak aku kerling orang-orang sekeliling yang pandang aku semacam.

Apa? Ingat aku perempuan yang punya muka macam lembut ni tambah pulak pakai baju kurung, aku ni lemah ke? Jangan pandang rendah pada aku, ok.

Nasib baik cepat reda. Kalau tak, mesti sepanjang hari aku bad mood.

Maaflah ye, marah-marah bulan puasa ni. Kalau tak nak kena marah, jangan tipu orang lain persis orang yang tak bertamadun.

Haih.

Sep 5, 2010

Hello, Batwoman!

Aku sudah menjadi kelawar. Untuk beberapa hari ini.

Berjaga malam dan tidur sampai matahari tegak. Bukan contoh anak dara sejati.

Kalau di rumah, ada saja yang mahu ketuk pintu bilik aku sampai nak roboh. Tapi, kat sini tak ada. Sebab mereka ke kelas, dan aku ponteng.

Aku jadi fobia mahu masuk tidur awal. Kalau bersedia untuk tidur pukul 11 malam dan kunci jam loceng telefon bimbit pukul 4 pagi, pukul 12 malam atau 1 pagi aku masih terkebil-kebil atas tilam. Mencuba untuk tidur. Badan penat tapi tak mengantuk.

Terus ranap harapan mahu bangun awal. Terasa membazir masa. Aku bangun dan buka buku.

Jadi, penyelesaiannya aku tidur lambat. Lambat di sini maksudnya adalah tidur selepas Subuh. Fahamlah kamu kenapa aku bangun di pertengahan hari, kan?

Cukup masa tidur aku.

Tapi masalahnya, Isnin ini exam aku pukul 10 pagi. Kalau berterusan kitaran tidur yang tak senonoh ini, alamatnya lingkuplah kertas jawapan aku.

Sigh.

Aku perlukan pil tidur.

Sep 4, 2010

Sila study.

Tutup laptop. Cabut wayar. Masuk dalam beg. Tutup zip. Letak dalam almari.

....

2 jam kemudian,

Berjalan di blog orang.


Kira ok lagi la tu. Tahun lepas siap simpan laptop dalam luggage letak atas almari. Konon tak nak bukak sampai habis exam.

Kononnya.

Someone's watching over me.

So I won't give up
No I won't break down
Sooner than it seems life turns around
And I will be strong 
Even if it all goes wrong
When I'm standing in the dark I'll still believe
Someone's watching over me.


Baru nak rasa cuak. Lagi dua hari.

Bertuah betul.

Sep 3, 2010

Hari yang sangat tidak produktif.

Baru lepas call rumah.

Semua orang balik. Kecuali aku. Sungguh tidak aci.

Nak makan cendol. Nekbak. Cincau. Murtabak. Ikan panggang Abah dengan tumis belacan Ma. Pari bakar cicah air asam. Agar-agar santan. Puding buih. Ondeh-ondeh. Sekaya.

Cet.

Nak balik.

Nak balik.

Nak balik.

Nak balik.

Nak balik.

Nak balik.

Nak balik.

Nak balik!

In your dreams, baby. In your dreams.

6 jam.

Aku kepingin mahu naik bas ekspres dari Shah Alam ke Dungun, dua hala. Dah lama, 3 tahun mungkin?

Biasanya aku naik seorang. Beli tiket single seat sebab nak elak duduk sebelah lelaki yang tak dikenali. Seram, tau tak? Dan, semestinya tempat tu sebelah tingkap. Selalunya bertolak malam.

Tak tidur pun sepanjang perjalanan. Dengar mp3 sambil pandang ke luar tingkap dan mengelamun sendirian. Lagi best bila dengar lagu jiwang. Haha. Nostalgia zaman remaja dulu. Enam jam yang sangat dirindui.

Sampai nak dekat Subuh. Perhentian terakhir bas sebenarnya kat Kuala Terengganu. Jadi, kena sentiasa berjaga supaya bila dah sampai kat Dungun boleh suruh pakcik tu berhenti.

Along pernah terlajak ke KT. Pakcik tu memang tidur mati. Tak pasal-pasal kena beli tiket ke Dungun dari sana. Jangan harap Abah nak pergi ambil. Dua jam kot.

Turun dari bas. Jalan kaki sampai rumah. Sebab highway tu kat depan taman perumahan aku je. Seram jugak jalan seorang diri pagi-pagi buta. Tapi lagi tak sanggup nak kejutkan Abah semata-mata nak ambil aku.

Tiba-tiba terasa nak balik. Haih.

Dulu hanya perlukan RM30+ untuk merasa sayur nangka masak lemak kuning dan sambal tumis belacan yang Ma masak. Sekarang, RM1000+.

Mahal sungguh harga untuk menghirup udara tanah air tercinta.

Sep 2, 2010

Wake me up when September ends.

I think I need to grow up.

Mentally. Emotionally. Maybe physically also. Ehem. I think that's impossible.

How come we have to have a prescription for sleeping pills? I just thought of buying a bunch of it.

Guess that have to wait cause I don't think I'll go to hospital anytime sooner.

Sep 1, 2010

Sleep-y.

"Selfishness is just a method of survival. We live in a world where that matters."


Mahu bakar minyak di tengah malam.

Esok mungkin jadi zombi dengan mata panda.

And, welcome September.

To whom it may concern,



Selamat mengundi.

Aug 29, 2010

Fly me away.

You are stuck in my heart
Like counting a million stars
For that many reasons you are


Kenapa buku kelihatan sangat meloyakan waktu ini?
Urgh.

Aug 28, 2010

Options.

Someone said I should forget. Someone said it's ok to remember.

Someone said I should give it away. Someone said I can keep it by my side.

Someone said it's stupid. Someone said it's normal.

Can I do what I want to do, instead of listening to what others said?

Because, only me knows what it feels like.

And I just want to smile, whatever it takes.

Aug 27, 2010

Perkara-perkara yang buat aku bahagia.

Tengah malam yang sunyi dan aku satu-satunya manusia yang masih berjaga. Tambah dengan suhu yang rendah, sedapnya kalau dapat menghirup coklat panas.

Tonton Psych sambil gelak sendirian sampai kulit muka tegang. Ok, jangan ingat aku gila. Mungkin ini salah satu rahsia awet muda.

Kejar bas awal-awal pagi sambil melewati anjing yang sedang tidur kat tepi jalan. Comel. Kalau aku boleh bela anjing, sumpah aku kutip seekor.

Termenung kat depan tingkap sambil tengok matahari jatuh, perlahan-lahan. Langit malam di Bangalore yang berwarna merah menenangkan aku, dalam satu cara.

Membaca buku di perpustakaan yang lengang, dengan hanya bunyi kipas kedengaran. Terasa dunia sangat aman tanpa manusia yang menyesakkan.

Duduk dalam bas di tepi tingkap. Angin sejuk mengebaskan muka, mengelepetkan tudung. Melihat dunia bergerak dalam aturan sendiri, hampir sama tiap-tiap hari.

Dan, tak lupa secawan teh. Hijau atau merah. Dua-dua kegilaan aku.

Aug 24, 2010

Time flies, away from me.

I chose The Mentalist over Pharmacology.

Sorry.

I get addicted easily when exam is just around the corner.

Aug 22, 2010

Nostalgia.

Tiba-tiba rindu
Nak pakai baju kurung putih dengan kain biru muda
Kasut putih siap dikapur segala
Beg sandang berat dipenuhi buku-buku semua.

Tiba-tiba rindu
Pergi sekolah jalan kaki
Keluar rumah awal-awal pagi
Cium tangan Ma dan Abah sebelum pergi.

Tiba-tiba rindu
Masuk kelas sapu lantai siapkan tugasan
Bunyi loceng berhimpun kat dataran
Nyanyi Negaraku dan juga Selamat Sultan.

Tiba-tiba rindu
Senyum sampai telinga bila tiba masa rehat
Pergi ke kantin makan mi sup yang sedap
Duduk dengan kawan sambil gelak-gelak.

When i was fifteen, the world seems so clean.

Aug 21, 2010

Kuda-kuda di ladang.

Outside by your doorsteps
In the worn out suit and tie
I'll wait for you to come down
Where you'll find me
Where we'll shine. 

Band of Horses
Go To The Barn Because I Like The

I started to like this song after i heard it on the season finale episode of Psych Season 4.
Somehow i like his voice, unique maybe.
And reminds me of Dido, but i still like her better though.
Kadang-kadang dengar takpe kan?
Untuk menghilangkan kebosanan dan stress belajar.

Aug 20, 2010

I'm not a loner.

Aku pelik kenapa orang risau kalau seorang perempuan pergi ke suatu tempat seorang diri?
Maksudnya di sini adalah tempat yang tak terlalu jauh, dan tak terlalu dekat
Tempat yang ramai orang lalu-lalang
Tempat yang tak sunyi, dan waktunya bukan malam
Kadang-kadang aku lebih suka berjalan seorang diri
Lebih tenang, dan lebih mudah.

Aku bukan orang yang perlu diapit untuk ke mana-mana
Atau perlu berteman sepanjang masa
Malas mahu menyusahkan orang lain bila ia tidak diperlukan
I went to MG Road alone to repair my old lappy
Also to Mantri Square to buy a rechargeable study lamp (memandangkan Bangalore selalu gelap bila malam)
And back then when i was in Shah Alam, i once went to KL alone (sebab terbeli sandal belah kanan dua-dua)
Plus, i used to go to college by walking, alone.

Walking alone can clear up my mind
Like some kind of therapy
Banyak jugak cara aku bermeditasi ni
Ngeh.

Bukanlah sepanjang masa berseorangan
Cuma kadang-kadang tak rasa ke kita perlu lari dari semua orang?

Mungkin aku saja kot.

Aug 19, 2010

Jangan baca kalau tak nak muntah.

Lipoproteins.

Submucous resection.

Atorvastatin.

Valsalva test.

Rhabdomyolysis.

Ciprofibrate.

Otitic hydrocephalus.

Colestipol.

Cholesteatoma.

Gradenigo's triad.

Uvulopalatopharyngoplasty.

etc.

........

........

........

ok, aku nak tidur.

Aug 18, 2010

Anda percaya tajuk post di bawah?

Aku masih hidup.
Dan aku masih tersenyum.
Hidup ini indah bukan?
Jika kita tidak memberatkan segala apa yang ada di depan mata.
Tapi tak bermakna perlu bersambil lewa.

Aku beri apa yang aku ada.
Kalau tidak, sudah lama aku pergi.

Aug 16, 2010

Sayonara.

I should stay away
For a while
For good.

Bye lappy!

Aug 15, 2010

If only i own a spaceship.

Right now,
I feel like going to a place
Where no one knows who i am
And no one cares what i do
Somewhere far yet reachable
Want to come with me?

Sesat dalam hati.

Ada sesuatu tak kena dengan aku kebelakangan ni
Aku rasa kepala aku kosong dan hati aku kacau
Nak baca buku pun tak ada semangat langsung
Rasa macam ada sesuatu yang hilang
Momentum aku dah lesap
Dan, exam akan datang lagi dua minggu.

Aku dah buat semua yang biasanya aku buat kalau hati tak tenang
Tapi, masih tiada perubahan
Sekarang aku banyak tidur
Dan buat benda-benda yang bukan akademik
Aku perlukan satu trigger
Sesuatu yang boleh kembalikan apa yang hilang.

Tuhan, tolong aku.

Aku ada banyak lagi yang mahu ditulis
Tapi aku tak tahu macam mana mahu menulis
Seperti sebuah kotak yang penuh dengan wayar yang berserabut
Aku hilang punca untuk mencari hujungnya
Supaya ia boleh diurai dan digulung dengan kemas.

Tuhan, tolong aku.

Aug 14, 2010

Cold play

Lights will guide you home
And ignite your bones
And i will try to fix you.

Aug 12, 2010

Silence

I still believe that sometimes we don't need words
To express what we want to say
Because,
Some things are better left unsaid.

Aug 10, 2010

Temporary.

Masa yang tidak sesuai.
Aku patut hilang.
Atau, mungkin masa yang sesuai untuk hilang.

Aug 9, 2010

I should get some sleep.

Ok, this is the third one.
I know this would be coming.
Just in the perfect time.

I tried to be ignorant for something i shouldn't have a single thought at from the beginning.
But just by knowing that or seeing it,
My heart aches.
Or is it itches?
Who cares.

I guess it's out of control of my sanity.
Flawless crime.
To myself.

I don't possess it.
Not now, or even before.
Why should i mind?

Note to self,
Get a life.

Psych.

I watch it whenever i need to laugh
Like some kind of therapy
Wait, why does that sound terribly pathetic?
Whatever.

Shawn and Gus are just the right partners to make me bursts out laughing like a crazy person.

Aug 8, 2010

To-morrow

Suddenly it's Monday again.
I need to breathe.
And sleep all day.

Aug 7, 2010

Confession of a sinner.

I made a wrong move today
Wrong enough to make me felt uneasy the whole day
I've been thinking
What if i die today?
What if i lose my breath at this moment?
Without having one last glance to what i may leave behind
Will Allah satisfy with what i did with my age here?
Will He?

I have too much sins to be covered up with my deeds
I have too much regrets than what i am proud of
I don't think that's adequate to please Him.

Ramadhan, please come fast
I think i'm getting worse, spiritually.

Estranged.

How much time had passed
Since back then?
Without a warn
We become strangers.

Aug 6, 2010

Kurung.

I'm making my own baju raya this year
Sounds great kan?
Kat rumah Ma nak ajar bukan main liat
Kat sini tergedik-gedik nak buat sendiri pulak

Ma, aren't you proud of me?
Haha.

Aug 5, 2010

Reborn, again.

I used to pretend to be someone that i am not
It lasted for some time
But then my true self cries to be noted
This is me.

It gets bored to be someone else
No matter how good it is
I should be honest with my words
At least the written ones.

My photoblog is so not gonna last long
I get tired of uploading photos
Writing is so much easier
And portrays what i want to say
Not what i should say.

I'm not weird
I'm just limited edition
And you're not me
Too bad.

Ini bukan diari, cuma tempat meroyan.

Black.
Macam dulu-dulu.
Terasa mahu merepek.
1.50 am and i'm still wide awake.
Thanks to Mlesna green tea with peach apricot extract.
Tadi ponteng satu hari.
Oh, what a day.
Even terperuk dalam bilik satu hari suntuk.

I love Bangalore when it's winter.
Jimat elektrik sebab tak pasang kipas.

Tapi, masih rindu Malaysia.
Bukan sebab tempatnya, tapi sebab siapa yang di sana.
Kan?

Aug 4, 2010

Endless.

How to lose an obsession?
It's killing me, really.
No matter what i do.
I keep on doing it.
Crap.

Jul 30, 2010

Garam dan ragam.

"Allah menciptakan manusia ini pelbagai ragam dan gaya supaya kita berkenalan dan berfikir."

someone is never the same as you thought what he/she might be. bak kata one of my friend, to know someone, kita kena bermusafir dengan dia. dalam perjalanan tu barulah kita kenal siapa dia sebenarnya. but as for me, to know someone deeper you have to be his/her housemate/roomate. that's why aku pernah cakap kat seseorang, some people can be your friend but never your housemate.

for clarification, this post is not about me.

just hearing stories about other people makes me wonder, how different people are. our perceptions about an issue, no matter how simple or petty it is, are not always in the same track. and in order to keep the harmony, we have to compromise with each other. that's the hardest part. toleration is subjective, and it has a limit.

i've gone through this part long, long time ago. and believe me, you'd rather lose a housemate better than losing a friend. indeed. and now, we're cool. no hard feelings, no grievance, nothing. time heals somehow.

Jul 29, 2010

Lost.

We all learn to make mistakes 
And run from them
With no direction. 

Paramore
Misguided Ghosts

Jul 20, 2010

Lesson.

Have you ever feel like an idiot, super idiot for once in your life?
I have, plenty of times.
Mostly because of me myself.
They are when your judgement is influenced by your emotions.
When you turn away from your own words like licking your own spit.
Like when you don't practice what you preach.
Or like when you talk peace and have a gun before you.
Or to put it in simple words, like a hypocrite.
Again and again, and again.

I've fallen hard before.
And i'm trying to reach out again.
I've learnt my lessons and i know my limits.
I admit that it takes mountain of strength to discard what you like.
But it's not impossible.
Experience is priceless.
It makes you who you are today.
And who you will be tomorrow.
I'm lucky i have mine.

Jul 4, 2010

Principle 1.

I don't need to justify every single thing that i do to anyone. 
Cause in the end, nobody understands. 
I'm happier this way. 
Hope you get that.

Blog Archive